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Heptapiano - piano space for 7 automatic piano players

At the Ars Electronica Festival 2011, in the freeroom of lentos, seven automatic piano players of the serie Rhea has been arranged in an 20m diameter circle and played like an ambisonics spatial piano space. The commissioned work by the ars electronica center Linz has used as a base the 32th trope of Josef Matthias Hauer "Und die Wellen umspielen uns" for self replicant mutation algorythms embedded in noise waves of piano tones.
Heptapiano - piano space for 7 automatic piano players

Rhea with AEC over the danube foto: peter venus

Realized at Atelier Algorythmics, Winfried Ritsch, 2011

Piece for seven robotic piano players, 27min in the series of “social machines”

Seven pianos placed in a circle of 20 meter diameter, forming a heptagram, are networked and form a piano space of 314m². With the new series of robotic piano player “Rhea” the 88 fingers on each of the seven pianos forms together a mass of 616 possible parallel playbale notes, which can be performed by the Autopianoplayer, and controlled via Ethernet from a central Control and mixing station.

They play together a composition where out of more or less chaotic behavior, like waves, little phrases as melodies and accords come to life, organizing and synchronizing themselves over the pianos. So an organic corpus of sound is formed and transformed and can be mixed live from a main control station. Synchronization and increasing differences are computed within mutation algorithm in the algorithmic composition. All this is surrounded by an endless composition “Evolution 3”, where melodies drift over the piano like the where in a big 2D spatialization space.

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Sieben Klaviere, die im Kreis mit einen Durchmesser von 20m aufgestellt werden und ein Heptagramm mit einem "piano space" von 314m2 bilden werden von vernetzten Automatenklavierspieler gespielt. Die jeweils 88 Finger der neuen "Rhea"-Serie von robotischen Klavierspieler ergeben damit 616 parallel dynamisch spielbare Klaviernoten, welche von einer zentralen Steuereinheit als ein Klavier(raum) gespielt werden kann.

Die Komposition ergibt sich aus einen mehr oder weniger chaotischen Spiel kurzer Melodie-Phrasen, komplexer Akkorde und wellenförmige Panoramisierungen zum Leben erweckt werden, welche sich selbst über die Grenzen der einzelnen Klaviere hinweg organisieren und synchronisieren. So ensteht ein organischer musikalischer Korpus, weicher von einer zentralen Station aus gemischt werden kann. Synchronisation und zunehmende Differenzen zwischen den Melodien werden mittels Mutation-Prozesse als algorithmischen Computermusik-Komposition errechnet. Dies alles wird mir einer unendlichen Komposition "Evolution 3" umspült, bei der sich Melodien in dem 2D-panoramischen (ambisonischen) Klavierraum bewegen.

Lentos, Auditorium 19:30: Winfried Ritsch (AT): Heptaklavier

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[rubra]Foto rubra for ars electronica from http://flic.kr/p/ajpQ31
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